sábado, 8 de febrero de 2014

Per lluitar contra els mitjans de la banca…

Cada dia els diaris propietat de la banca inunden bars, oficines i llars amb l’objectiu de defensar els seus privilegis.
cafèambllet proposa crear una publicació massiva i gratuïta per respondre contundentment a aquesta manipulació constant. Per conquerir el carrer amb informació lliure.



Les redaccions dels diaris estan plenes de grans professionals del periodisme. Però la propietat d’aquests diaris està en mans de la banca. Per això, avui a Catalunya, portades com aquestes són impossibles:


En comptes de d’aquestes portades, el que ens trobem és que dia rere dia la premsa ataca tot allò que li molesta:
I mentre manipula, criminalitza i ataca els ciutadans, la premsa lloa els banquers i els responsables de la situació actual:
I les seves pàgines es posen al servei del poder, atacant els ciutadans i amagant la corrupció *dels seus*:

La idea és criminalitzar la ciutadania i fer invisibles les seves lluites:
Ho fan per què són dolents? Ho fan per què no tenien prou informació? No. Ho fan perquè han de defensar els interessos de qui paga: la banca.
És la banca la que decideix les portades, la que escriu els editorials i la que tria els columnistes. La informació està en mans dels mateixos bancs responsables de les preferents, de les clàusules abusives i dels paradisos fiscals.
Són ells que cada matí posen milers d’exemplars plens de mentides a cada bar, a cada oficina, a cada tren…
Les persones que fem la revista cafèambllet creiem que és fonamental defensar-nos d’aquesta situació. Creiem que podem començar a fer front als mitjans de la banca. Per això us volem fer la següent proposta:
La Vanguardia és el diari amb més difusió de Catalunya, amb una mitjana de 143.000 exemplars diaris. La nostra idea és posar en marxa una publicació massiva i gratuïta de 144.000 exemplars. Us proposem inundar Catalunya amb la informació que ens volen amagar. Un mitjà **massiu** que no degui res a cap banc, a cap partit ni a cap govern. Sense subvencions públiques, sense publicitat institucional i sense crèdits de la banca. Us proposem posar un exemplar del cafèambllet a cada bar, a cada sala d’espera, a cada tren, a cada botiga, a cada hospital i a cada perruqueria de Catalunya. Informació alternativa però a la vegada massiva.

Què explicarem?
Els continguts giraran entorn a tres eixos fonamentals:
Eix 1 · Denunciar i deixar en evidència les diferents estratègies antisocials de les èlits.
I si posem aquesta notícia a tots els bars de Catalunya? ;-)

Eix 2 · Donar visibilitat a la mobilització ciutadana
Perquè a més de denunciar els abusos dels poderosos, cal difondre les lluites ciutadanes que els mitjans de la banca volen amagar i criminalitzar. L’objectiu és informar però sobretot, convidar a ser cada cop més els ciutadans que participen de manera activa en la lluita contra la injustícia.

Eix 3 · Donar visibilitat a les alternatives
La PAH, Aigua És Vida, No a la MAT, la lluita per la sanitat, l’Auditoria del Deute… hi ha moltes lluites i gent organitzant-se per fer front a l’estafa. A la banca no l’interessa que es coneguin les alternatives perquè necessita que creiem que no hi ha més alternativa que la que ells proposen. Per això, és fonamental fer arribar i donar a conèixer aquestes propostes massivament sense dependre dels mitjans del poder. Aquesta és una manera d’enfortir aquestes iniciatives i aplegar cada cop més gent al seu voltant.

· Volem explicar com Mango abandona les víctimes de Bangladesh.
· Volem explicar com La Caixa s’ha infiltrat a l’escola pública.
· Volem posar nom a les empreses que evadeixen impostos.

Però sobretot, volem fer visible un món que està naixent:

· Volem imprimir 145.000 exemplars cada mes amb la data del proper desnonament perquè la propera vegada en comptes de ser 50 siguem 500 els que aturem els peus a la banca.
· Volem imprimir 145.000 exemplars cada mes explicant com lluitar contra les llistes d’espera a la sanitat, donant eines per fer efectius els nostres drets.
· Volem imprimir 145.000 exemplars cada mes cridant al boicot a Panrico, a recolzar la vaga de mestres o a dir que no a l’apujada del transport.
Volem que tothom sàpiga que hi ha gent que s’està organitzant per defensar la vivenda, l’educació, l’aigua, la sanitat i els drets de tots…
Volem inundar Catalunya amb totes aquestes coses que amaga i manipula sistemàticament la premsa de la banca.
· Volem portar un exemplar a cada bar, a cada oficina i a cada escola i arribar allà on no arriben Facebook i Twitter…
· Volem fer una mena de mur de Facebook de paper, una mena de retuit col·lectiu per fer arribar la informació que la banca amaga.
La proposta és: fer entre tots la publicació amb més exemplars de Catalunya.

Preguntes i respostes sobre el projecte

· Quant costa el projecte i en què es gastaran els diners?
· Com i on es distribuirà la publicació?
· Quina serà la línia editorial?
· No existeixen ja mitjans alternatius?
· Quan sortirà el primer número?
· Només es faran quatre números?
· Tenen experiència en tot això els impulsors?

Quant costa el projecte i en què es gastaran els diners?
Aquest Verkami s’organitza per posar en marxa els primers 4 números de la publicació (abril, maig, juny i juliol). El cost total previst per a aquests 4 números (560.000 exemplars) és de 35.500€ que es destinaran a:

Aquest és un pressupost el més aproximat possible. Seguim a hores d’ara treballant amb proveïdors per buscar les millors condicions. Un cop finalitzat el projecte els mecenes rebran un informe com el que van rebre el mecenes del nostre anterior projecte. El podeu consultar aquí .
D’aquests 35.500€, en finançarem amb el Verkami 25.500€. La resta, 10000€ es recaptaran amb la publicitat. La publicitat es comercialitzarà seguint criteris amb l’objectiu de no publicar anuncis que entrin en contradicció amb l’esperit de la publicació. No s’acceptaran anuncis amb continguts racistes, sexistes o que fomentin la discriminació. Tampoc s’acceptaran anuncis provinents de la banca ni d’empreses que cotitzin a l’Ibex.
Impressió: la impressió és la despesa més important del projecte. S’utilitzarà paper premsa de 45gr. Sense grapar, en format 390mm x 270mm (tamany d’un diari premsa estandar).
Distribució: La distribució és fonamental per a un projecte com aquest. Per això, tot i que serà molt important comptar amb el treball voluntari d’aquelles persones que creguin en aquest projecte, creiem que és necessari assegurar una estructura estable i remunerada per fer possible la distribució.
Sous: En aquest apartat està inclosa la feina de redacció, maquetació, disseny, correcció, gestió, comercialització de publicitat, traducció, xarxes socials i gestió del web…
Despeses: Aquest apartat recull les despeses de telèfon, transports, vehicles, gestoria i logística
Com i quan es distribuirà la publicació?
La publicació es distribuirà la segona setmana de cada més. La idea és superar els cercles d’activisme i arribar de manera massiva. Això implica que la distribució haurà de ser el més capil·lar possible. La idea subjacent és “millor 10 punts amb un exemplar cada un que un punt amb 10 exemplars”. Al cafèambllet posem a disposició de l’efectivitat de la distribució els nostres 10 anys dedicats a la premsa gratuïta, on sempre hem assumit les tasques de distribució. Ningú fa millor la distribució que aquells que consideren cada exemplar com una oportunitat de canvi! En aquests 10 anys hem aconseguit que, amb 30.000 exemplars, la revista cafèambllet s’hagi convertit en la publicació mensual gratuïta més llegida de Catalunya i la publicació impresa amb més lectors a la província de Girona. Aplicarem aquests 10 anys d’experiència perquè cada exemplar arribi allà on ha d’arribar.
El dispositiu base de distribució arribarà a les 40 ciutats més poblades de Catalunya. La idea és igualar o superar els exemplars que posa La Vanguardia a cada població.
Pel que fa a la resta de poblacions, estaran subjectes als voluntaris que vulguin fer arribar la publicació als seus nuclis.
Quina serà la línia editorial?
Els costos no ens permeten fer un periòdic de 80 planes. El cafèambllet tindrà, en la seva primera etapa, 8 planes. **Reflexió:** No és molt poc espai això? Si, és poc espai. Per això cal fer-lo servir bé i fer *de la necessitat, virtut*. Aquesta limitació d’espai obliga a fer una cosa que no està malament: ser concisos. Els lectors moltes vegades no tenen temps. La banca i el poder polític ho saben i inunden l’espai informatiu amb tòpics tan curts com falsos. Per respondre amb eficàcia cal ser igualment concisos. NOTA: Hem transcrit el Telenotícies de TV3 per veure quant ocupava. Treient la informació meteorològica i d’esports, el TN ocupa…. 3 pàgines com les del cafèambllet! Si les fem servir bé, 8 planes poden donar molt de si! Però i si es vol aprofundir? Mira el següent punt:
· Aprofundint:
Està clar que en 8 planes no hi ha espai per aprofundir. Per això la feina del cafèambllet no és aprofundir sinó donar a conèixer, convidar a aprofundir, posar en contacte. No podem explicar en detall el problema dels paradisos fiscals però sí podem fer una introducció al problema. Però sobretot: podem dir-li a les persones on trobar més informació. No podem explicar en detall els mecanismes d’evasió però podem convidar a la gent a que llegeixi els magnífics reportatges de La Directa. No podem explicar l’enorme estafa de la gestió de l’aigua però podem dirigir els lectors al web d’ Aigua És Vida. Per fer-ho publicarem adreces electròniques, donarem informació sobre trobades i publicarem Codis QR per ser capturats amb telèfon mòbil. D’aquesta manera complim una altra funció: ajudar al gran públic a conèixer els grans projectes informatius que hi ha a la xarxa.
Així, més que produir continguts, la idea és apropar continguts. Com si es tractés d’un mur de Facebook o un TL de Twitter, les 8 planes han de servir per apropar la informació que circula per la xarxa als lectors del paper.
Amb quin criteri seleccionarem la informació?
En primer lloc hem definit alguns marcs i contramarcs discursius clarament identificables:
· La culpabilització a la ciutadania vs. La crisi com estafa
· El “no hi ha alternatives” vs. Les alternatives generades per la ciutadania.
· L’acció de les èlits vs. L’acció popular
Partint d’aquest punt, hem establert els següents eixos:
· Eix 1: Fiscalitat: estructura fiscal, frau, evasió, paradisos fiscals, legislació, banca, BOE…
· Eix 2: Serveis públics: funcionament, estructures, costos, privatitzacions, lobbys, portes giratòries…
· Eix 3: Corrupció: càrrecs, escoles de negocis, policial, judicial, relacions, relació público-privada…
· Eix 4: Llibertats: Gènere, Immigració, CIE, repressió, sindicalisme…
· Eix 5: Anàlisi, reflexió i denúncia de les pràctiques dels mitjans de la banca.
Pel que fa als enfocs la idea és:
1 · Denunciar i deixar en evidència les diferents estratègies antisocials de les èlits.
2 · Donar visibilitat a mobilització ciutadana
3 · Donar visibilitat a les alternatives proposades
Aquests marcs, eixos i enfocs són guies. La realitat infinita, canviant i imprevisible haurà de ser abordada sobre la marxa, descobrint, ampliant i aprofundint. Un procés continu que volem que sigui obert en tot moment. Per fer-ho possible, la idea és desenvolupar processos col·laboratius que permetin debatre i treballar en una redacció on-line
Però no existeixen ja mitjans alternatius?
A Catalunya existeix una cada cop més sòlida xarxa de periodisme independent de qualitat, tant a Internet com en paper. Lamentablement, la majoria d’ells tenen una audiència limitada i concreta.
La proposta del cafèambllet és justament fer de pont entre aquests projectes i la gran part de la població que ara no els coneix. La idea és fer una publicació massiva que porti tot aquest ecosistema comunicatiu lliure i independent a gent que encara no el coneix.
D’aquesta manera, no només estarem aportant continguts sinó que volem ser una finestra de promoció dels mitjans alternatius entre noves audiències.
Per què només demaneu diners per 4 edicions?
La proposta que fem està limitada a quatre edicions. La idea és que aquest Verkami financiï la posada en marxa del projecte. Aquest cop de mà inicial ha de servir perquè sortim al carrer, de manera massiva, i poguem explicar el projecte a molta més gent que la que ara participarà al Verkami. La idea, doncs, és que durant aquests quatre mesos podrem implicar a molta gent en el finançament d’una hipotètica segona etapa. Aquesta segona etapa estaria plantejada també en quatre edicions:
· Setembre
· Octubre
· Novembre
· Desembre
En definitiva, si les coses es fan bé, el pes econòmic de la segona etapa no hauria de recaure només en uns quants sinó en un grup més gran de persones.
Ja saben el que fan els impulsors d’això?
Els impulsors d’aquest projecte som l’Albano Dante Fachin i la Marta Sibina i Camps. Des de fa 10 anys treiem al carrer la revista cafèambllet, amb 30.000 exemplars mensuals i l’hem convertit en el gratuït mensual més llegit de Catalunya. Tot i que l’enfoc periodístic ha estat sempre de caire local, en els últims anys la nostra feina ha tingut rellevància a nivell nacional degut a haver destapat importants escàndols de corrupció al si de la sanitat pública catalana.

http://www.cafeambllet.com/press/?p=18254

No hay comentarios:

Publicar un comentario